Beste lieve mensen. Hier volgt een oproep. Mocht u iemand tegenkomen of iemand in uw werk- of sociale kring kennen die voldoet aan onderstaand profiel, pakt u dan direct uw telefoon en draai het nummer 0900-KNETTERGEK.

Het betreft een ogenschijnlijk onschuldig persoon, niet zo opvallend gekleed, waarschijnlijk in bruintinten die net niet bij elkaar passen. De persoon heeft een administratieve functie, zit hoe dan ook veel achter de computer, heeft mogelijk een lopend conflict over een misgelopen promotie of voelt zich anderszins ernstig ondergewaardeerd door zijn omgeving. Hij of zij is vaak teleurgesteld en uit zich daardoor dikwijls wantrouwend jegens zijn/ haar sociale kring. Zulks is te herkennen aan priemende blikken boven de bril uit, veelvuldig zuchten, dikwijls rollende ogen en… Hét kenmerk bij uitstek: het vragen om een leesbevestiging.

De leesbevestigingsvrager komt in in het echte leven nooit voor zichzelf op. Bij een vergadering vergeet de notulist zelfs vaak de leesbevestigingsvrager te vermelden in de notulen omdat hij zo onzichtbaar is. In de prille liefde durft hij nooit te vragen hoe de relatievork nu in de steel steekt en is daardoor overgeleverd aan de grillen van de ander. Zo ook in de e-mailende wereld. Het is zo ondragelijk voor hem om te denken dat hij niet wordt gelezen en maar moet afwachten wanneer de ander reageert dat je je kunt voorstellen hoe groot zijn blijdschap was toen hij bij tabblad ‘opties voor controlfreaks’ de tool ‘leesbevestiging’ ontdekte. De leesbevestigingsvrager had echter net zo goed met het onderstaande
zijn e-mail kunnen ondertekenen: ‘IK VERTROUW JOU NIET, MISSCHIEN NEGEER JE MIJ WEL, IK BEN BANG DAT IK MEZELF DAN OVERGIET MET BENZINE EN IN DE FIK STEEK DUS VERZEKER MIJ ERVAN DAT JE MIJ SERIEUS NEEMT EN MIJN BERICHT OVER TE BESTELLEN KANTOORARTIKELEN LEEST.

Gevaarlijke types. Sowieso geen leesbevestiging geven, dat is logisch, en dan stiekem achter hem gaan staan en in zijn oor fluisteren: ‘ik heb het gelezen. En nu hop hop door naar de psycholoog, of ik bel de crisisdienst